کاربرد چوب در طراحی داخلی
نوشته شده توسط : vavmusic

همه ما میدانیم که درختان برای از بین بردن آلودگی های محیطی و دود و آلاینده های کارخانه جات و … ضروری هستند اما از طرفی سازه های چوبی بسیار زیبا و پر طرفدار هستند که برای ساخت آن ها باد درختها بریده و قطع شوند پس باید به فکر راه چاره بود. بهترین راه حل از نظر گروه ایروکو این است که جنگل های مصنوعی ایجاد کرد یعنی به ازای هر درخت بریده شده یه درخت کاشته شود و همچنین با بهبود ساخته های چوبی و افزایش مقاومت آن ها از خرابی آن ها جلوگیری کرد.

با استفاده از مواد شیمیایی، مواد پلیمری مانند PEG که به عنوان قشری روی چوب را می گیرد و زدن لاک و الکل می توان مقاومت چوب در برابر عوامل مخرب زای محیطی را بالا برد.امروزه تخته های چوبی در سراسر دنیا تولید می شوند و چوب های بسیار با دوامی در دسترس است. با تنوع رنگی که در لایه لایه های آن وجود دارد جلوه ای بی نظیر در سطوح به کار رفته بوجود می آورد.با توجه به خصوصیات چوب و طبیعی بودن آن همیشه سعی بر این بوده تا از این ماده در فضاهای داخلیاستفاده شود علی الخصوصدر آشپزخانه.چوب در آشپزخانه از گذشته تا به امروز جایگاه ویژه ای داشته و در شکلها و رنگهای مختلف چون سطحی صاف بر روی جداره ها، نماها، کف پوش و یا کابینت ها و درهای آن و یا به عنوان سطح پیشخان کاربرد داشته باشد که با خود قطعه ای از طبیعت را وارد آشپزخانه می کند و گرمای خاصی به محیط آشپزخانه می بخشد.این سطوح چوبی را براحتی می توان با دیگر متریالها ترکیب کرد و تنوع در طرح و رنگ آشپزخانه به وجود آورد.پیشخان چوبی می تواند تیره و مجلل باشد ( با چوب بلوط نقش دار )، می تواند گرم و عسلی رنگ شود ( با کمک چوب ساج و آج باز سازی شده )، می تواند روشن و جذاب باشد ( با کمک چوب های راش و نارون و صنوبر).پیشخانهای چوبی باید درزگیری شوند تا رطوبت به آنها آسیبی نرساند و یا آنکه هر سال با لاک الکل پولیش بخورد و یا هر دو سه ماه یک بار روغن کاری شود.چوب روغن زده، از چوب جلا خورده در گرما مقاوم تر است و هرچه از عمر آن بگذرد مقاوم تر می شود. چوب به کار رفته در حالت های مختلف و متنوعی به صورت درهای تمام چوب، درهای نئوپان با روکش های چوبی، صفحات تمام چوب یا به صورت قطعات به هم پیوسته بکار می رود.

ترمووود

مزایا

سبک بودن برای حمل و نقل نیاز به ماشین آلات سنگین نیست و اجرای آسان دارد.
آلودگی صوتی کمتری ایجاد می کند و خود چوب عایق صوتی می باشد.
تنوع چوب به ابتکار افراد کمک می کند، ماده ای طبیعی است و همچنین هر چه کهنه تر شود مرغوب تر می شود.
برای صاف کردن لبه های تیز و پرداخت های براق فولاد ضد زنگ و شیشه نیز استفاده می شود. همچنین به آشپزخانه سفید و بی روح گرما و صمیمیت می دهد.
نگه داری آن آسان است. در مواقع نیاز روی آن را با روغن جلا یا لاک الکل پوشانید و باید از پاک کننده های زبر و خشن خود داری کرد.
عایق حرارتی و برودتی است.
مقاومت مکانیکی نسبتا خوب و خاصیت ارتجاعی واقع در ضربه دارد.
قابلیت پرداخت سطحی، رنگ پذیری، کنده کاری و برش بالایی دارد.
امکان تصحیح خواص مواد ضد حریق، ضد رطوبت و ضد قارچ می باشد.
عدم آلودگی محیط و یا برگشت مجدد به محیط طبیعت از خصوصیات بارز چوب می باشد.

معایب

بیشتر چوب ها در خانه هایی با سیستم گرمایشی مرکزی تا حدودی تاب بر می دارند و یا تغییر ابعاد می دهند ولی چوب های سخت تر تا حدی مقاومت بیشتری دارند.
مرز چوبها و اتصالات روی پیشخان اگر خوب درزگیری نشود از هم می پاشد.
چوب خیلی راحت می سوزد و لک بر می دارد و نیز به راحتی خراشیده می شود.
اما از مهمترین معایبی که این سطوح دارند پایداری کم در برابر نفوذ آب و رطوبت است که باید بطور دائم آنها را را با مواد پایدار کننده پوشاند تا مقاومت آنها را در برابر آب بالا برد.
چین خوردگی و کج و معوج شدن چوب.
سنگینی چوب نسبت به مواد مصنوعی و مواد پلیمری.
مقاومت پایین در برابر حمله موجودات زنده (جوندگان، حشرات).
عدم امکان استفاده مجدد به شکل اولیه.
شکست و گسیختگی.
عدم همگنی.
ضعف اتصال.

در ادامه با تعدادی از چوبهایی که در آشپزخانه به کار برده میشود آشنا میشوید.

ترمو وود

راش

چوب راش درون نامشخص و به رنگ کرم مایل به قرمز است.

دوایر سالیانه فشرده و در نتیجه در مقاطع طولی دارای خطوط کم و بیش مشخص ناشی از آن است.

از بارزترین خصوصیات شاید بتوان به پره های چوبی در مقاطع طولی اشاره کرده که در مقطع شعاعی به پرمگس و در مقطع مماسی به دوک معروفند و این پره ها به صورت لکه های قرمز دیده می شود.

گونه راش چوبی نیمه سخت و نیمه سنگین، دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ هاست، خوش تراش با قابلیت تورقی بسیار مناسب می باشد.

چوب راش مناسب برای روکش گیری می باشد، همچنین مناسب برای سطوح بکار رفته در آشپزخانه می باشد.

افرا

این گونه چوب درون نامشخص، چوب سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش صدفی دارد.

دوایر سالیانه به دلیل فشردگی چوب تابستانه در مقطع عرضی کاملا مشخص و در مقطع مماسی نقوش مواج و در مقطع عرضی نقوش رگه ای مانند ایجاد کرده است که پره های چوبی ظریف و قهوه ای رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولی به صورت لکه ها و دوک ها نمایان است.

چوبی سخت، سنگین، خوشکار، راست تار، قابلیت کنده کاری و ظریف کاری، با پرداخت آسان و هم کشیدگی کم باعث شده تا برای سطوح روی کابینت ها و روکش گیری جایگاه ویژه ای داشته باشد.

ماهاگونی

چوبی سخت، با رنگی متمایل به قرمز که با بالا رفتن سن رنگ آن تیره تر می شود.

بافتی بسیار صاف و مناسب برای سطوح روی کابینت ها.

بلوط

چوبی بسیار سخت و سنگین است، دارای رنگ قهوه ای با رگه ها و دانه های قرمز و گاهی سفید.

چنانچه در مجاورت رطوبت قرار بگیرد باید با یک سری مواد روغنی سطح روی آن را پوشاند.

دارای گره های خشن و قوسی شکل است، بهترین انتخاب برای رکش گیری درها و کابینت است به دلیل ترکیب بی انتها زیبای این چوب با بسیاری از طرح ها و سبک های مختلف.

گردو

چوبی نیمه سبک و نیمه نرم و سخت، قابل تورق، راست تار، خوشکار و بسیار با دوام است.

چوبی با رگه ها و نقش و نگار بسیار زیبا، صیقل پذیر و همگن می باشد و رنگ پذیری و قابلیت کنده کاری خوب داشته.

با تنوع رنگی بالا با توناژ رنگ کرم تا قهوه ای سوخته و حتی سیاه.

با رگه های موجی شکل که مناسب برای روکش سازی درها و سطوح درهای کابینت می باشد.

ملچ

چوب ملچ زیباترین نوع در بین دیگر چوب هاست. این زیبایى در نقش موجود در این چوب که به صورت موج نمایان شده، هویدا مى شود. شاید این موضوع یکى از دلایل گران تر بودن این نوع چوب در میان دیگر اقسام چوب هاست.

چوب ملچ به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و گاهی اوقات رگه‌های سبز رنگی در آن دیده می‌شود. چوبی درشت‌ بافت، نیمه‌ سخت و نیمه‌ سنگین، نسبتاً بادوام و در برابر ضربه بادوام و نسبت به خمش مقاوم است.

راست تار و خوشکار با قابلیت تورق عالی است.

چوب ملچ از جمله چوب های زیبا، خوش نقش و دکوراتیو ایران می باشد. مناسب برای روکش سازی می باشد، همچنین ساخت درهای تمام چوب.

گیلاس

چوب بسیار سخت با رگه های موج دار و گره هایی منحصر به فرد دارد که بارنگ تیره تر سایه روشن در سطح چوب به وجود می آورد.

رنگ آن از صورتی روشن تا قرمز و رگه های قهوه ای تیره تر می باشد و سایه های گاه به گاه سفید، سبز، خاکستری نیز دیده می شود.

نوع تیره آن گرمای خاصی به فضای داخل می بخشد، چوبی لوکس و گران قیمت می باشد.

چوب نراد (روسی)

به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می شود، این چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمزمی باشد.

فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک می باشد.

واکشیدگی و همکشیدگی کمی دارد، به لحاظ سنباده خوری، میخ خوری و پیچ خوری بسیار خوش کاربوده ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز می شود و از استحکام آن می کاهد که باید با پوششهای مناسب عایق شود.

مقاومت بالا در برابر رطوبت زیاد محیط و تغییر دمایی ناگهانی دارد بنابراین مناسب برای مناطق مرطوب و فضاهایی چون آشپزخانه می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: