روش تمرین و یادگیری ( قسمت اول)
نوشته شده توسط : vavmusic

من معتقدم که توانایی نوازندگی استعداد ذاتی نیست بلکه قابلیتی است که میتوان آن را پرورش داد به شرط آنکه تعلیم صحیح و محیط فراگیری مناسب فراهم شود،بر این اساس باید به نکات زیر توجه شود:

پایه بیشتر عملکرد مربیان با تجربه و نوازندگان حرفه ای برنامه های دقیق روزانه بوده است، بنابراین برای پیشترفت خود باید برنامه ریزی درست و صحیح و با هدف داشته باشید.حتما باید قبل از شروع تمرین بدانید چه میخواهید انجام دهید بعد از آن متوجه خواهید شد که تمرینات شما چه خوب پیش رفته است.

توجه کنید که همیشه یک تمرین خوب با یک برنامه خوب و صحیح آغاز میشود،برای رسیدن به این هدف از مربی خود کمک بگیرید،مربی مورد نظر در مسیر متد آموزشی خود برنامه تمرین دقیق به شما ارائه خواهد داد.

گوش دادن به دروس و یا موسیقی مانند ( آماده کردن زمین) است،کاشتن بذرها (شروع تمرین) و میوه رسیده (اجرا کردن ) است بر این اساس تمرینات خود را پی ریزی و شروع خواهیم کرد، اما قبل از شروع به نکته مهم زیر توجه کنید:

به برنامه ریزی تمرین معلم خود وفادار باشید که من به آن تعهد اجرایی میگویم،با این کار بر پایه مشخصی حرکت میکنید و تمرین نتیجه بخش خواهید داشت.مهم این است که بدانید این برنامه ریزیها تنها یک وسیله اند نه تکلیف.هدف تمام آنها ایجاد پشتکار برای تمرین صحیح و مفید است که بیشترین خدمت را به هنرجو میکند، بنابراین:

کلاس آموزش گیتار

تعهد اجرایی داشته باشید

حال به آماده کردن زمین(گوش دادن به دروس یا موسیقی)می پردازیم:

همیشه به این نکته دقت کنید که موسیقی صوت است و صوت را بوسیله گوش میشنوند.بنابراین هر چقدر هنر گوش کردن را فرا گیرید،تشخیص و درک شما بیشتر میشود.چه بسا هنرجویانی دیده ام که با وجود اینکه ردیفهای موسیقی ایرانی را نواخته اند اما قادر به تشخیص دستگاه های موسیقی ایرانی نیستند و یا هنوز نمیتوانند ساز خود را کوک نمایند. به این ((تقویت مهارتهای شنیداری)) میگویند اما در ابتدای کار باید به تفاوت شنیدن و گوش کردن دقت کنید.

هنگام شنیدن یک قطعه موسیقی کل حواس باید معطوف به موسیقی باشد. همانطور که در حال گوش کردن هستید، سعی کنید به چیزهایی که می شنوید خوب فکر کنید و آنها را تجزیه و تحلیل نمایید تا بتوانید آهنگ را به خوبی درک کنید.

شنیدن یک کار فیزیکی است،اما گوش دادن یک امر ذهنی است.شنیدن به احساس می انجامد ولی گوش دادن به ادراک.شنیدن یک امر غیر ارادی است اما گوش کردن امری است ارادی.

بنابراین با کمی دقت می توان به تفاوت این دو دست یافت.توجه کنیدکه در موسیقی باید عمل گوش کردن انجام شود . خوب گوش کردن باعث تقویت قوه شنیداری و در نتیجه بالا رفتن قوه درک و تشخیص می شود.از عوامل موثر در این امر تقویت حافظه شنیداری و تقویت تمرکز نیز می باشد.

به این علت است که عده زیادی از موسیقی شناسان معتقدند که هنر شنیدن موسیقی دست کمی از هنر ساختن و اجرا کردن موسیقی ندارد.

از عوامل کلیدی در جهت تغییر فهم هنری نوازنده، شنیدن آثار موسیقی است.توجه کنید من برای تمرین و صرف زمان برای خوب گوش کردن، تاکید می کنم.یادتان باشد که کودکان بر اثر گوش کردن مداوم به صحبتهای بزرگسالان صحبت کردن را فرا می گیرند و هنرجوی موسیقی نیز مانند کودکان باید قسمی از زمان خود را برای گوش دادن به موسیقی صرف کند.

حال که به اهمیت گوش دادن پی بردیم،سوال این است برای رسیدن به این مهم چه کارهایی باید انجام شود؟

1)همانطور که گفتم از آهنگهای ساده شروع کنید و با دقت گوش کنید وسعی در حفظ آن نمایید.

2)به قطعاتی که مربی تان مینوازد وشما ضبط می کنید بسیار گوش کنید، سپس برای خود تکرار و حفظ نمایید.

3)همیشه دروس را برای خود زمزمه کنید،حتی در هنگام راه رفتن در خیابان می توانید تمرین کنید.

4)به برنامه شنیداری که مربی تان برای شما برنامه ریزی کرده تعهد اجرایی داشته باشید.

همیشه یادتان باشد برای اینکه نوازنده موفقی باشید باید شنونده خیلی خوبی باشید.

کلاس آموزش پیانو





:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: