نخستین سازنده پیانو که در زمان حیاتش ناشناخته ماند
نوشته شده توسط : vavmusic

بارتولومئو کریستوفوری (Bartolomeo Cristofori) نخستین کسی است که پیانو را ساخت. او و اختراعش در زمان حیاتش ناشناخته بودند.

بارتولومئو کریستوفوری (Bartolomeo Cristofori) در ۴ مه و در سال ۱۶۵۵ در شهر پاندو در ایتالیا متولد شد. او سازنده «هارپسیکورد» بود و با توجه به صدای بلند و نرم این ساز ایده‌ای به ذهنش رسید که نتیجه آن ساخت ساز پیانوفورته بود.

او را یکی از بزرگ‌ترین مخترعان در حوزه مکانیزم تولید صدا از طریق ضربه‌های چکشی می‌دانند.

آموزشگاه پیانو

 

استفاده از چکش در ساختار پیانو این امکان را ایجاد کرد که صداهای نرم و بلند را با فشار دادن کلاویه‌ها ایجاد کرد؛ یعنی نوازنده می‌تواند با تعیین میزان فشاری که بر کلاویه‌ها وارد می‌کند، بلندی و یا پایین بودن صدا را تعیین کند.

اینکه بتوانیم با تغییر میزان فشار بر روی کلاویه‌ها میزان صدا را تغییر دهیم مسئله مهمی است و این‌‌ همان مسئله‌ای است که کریستوفری به دنبالش بود.

 

آموزشگاه ساز پیانو

 

با توجه به اطلاعات موجود در دایرت‌المعارف بریتانیکا اختراع کریستوفری در زمان زندگی‌اش شناخته نشد و پس از مرگش مورد توجه قرار گرفت.

براساس اطلاعات موجود او پیانو را در سال‌ها ۱۷۰۹ اختراع کرده و تا سال ۱۷۱۱، چهار پیانو با این روش تولید شده بود. از میان پیانو‌های ساخته شده توسط کریستوفوری هنوز ۲ پیانو وجود دارد. یکی، ساخته شده در سال «۱۷۲۰»، در موزه متروپولیتن در نیویورک (Metropolitan Museum of Art، New York City) نگهداری می‌شود؛ و دیگری، ساختهٔ ۱۷۲۶، در موزه‌ای در لپزیگ (Leipzig) آلمان است.

پیانو، از ساز‌های سیمی- کلاویه‌ای است که ازهارپسیکورد (harpsichord) و کلاویکورد (clavichord) سرچشمه گرفته. همچنین با نام پیانو فورته (pianoforte) نیز شناخته می‌شود، تفاوتش با اجدادش در مکانیسم اهرم و چکش است که به نوازنده اجازه می‌دهد با ضربه محکم یا نرم‌تر توسط انگشتان قدرت صدای ساز را کنترل کند.

به همین دلیل مدل‌های اولیه پیانو در زبان ایتالیایی با نام۱۷۰۹ gravicembalocol piano e forte) به معنی «هارپسیکورد با صدای نرم و بلند» شناخته می‌شد.

 

آموزش ساز پیانو





:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: