نوشته شده توسط : vavmusic

دوتار یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی در آموزشگاه موسیقی است و همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، دارای دو سیم است.
این ساز را معمولاً با مضراب نمی‌نوازند و با ناخن، زخمه می‌زنند.

دوتار پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و می‌توان آن را مادر تنبور و سه‌تار محسوب کرد.
امروزه حوزه‌های نواختن دوتار عبارت‌اند از شمال خراسان در شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، درگز و قوچان و جنوب و شرق خراسان در شهرهای تایباد، بیرجند، بردسکن، قائنات، تربت جام، کاشمر، باخرز، خواف و سرخس و نواحی ترکمن‌نشین شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علی آباد کتول همچنین برخی مناطق استان مازندران.
این ساز در نواحی مختلف، با اندکی تغییر در شکل و نحوه نوازندگی دیده می‌شود.
انواع دوتار در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به «دوتار خراسان» با دو گونه شمال و جنوب، «دوتار ترکمن» و «دوتار مازندران» تقسیم می‌شود شکل ساز و نحوه در دست گرفتن و سبک نواختن در شمال و جنوب خراسان تا حدودی با هم تفاوت دارد.
مردم مناطق خراسان قصه‌ها و داستان‌های خود را در قالب آهنگ‌هایی زیبا سینه به سینه به نسل‌های کنونی منتقل کرده‌اند.
اگرچه دوتار در شرق خراسان از تربت جام، تایباد و خواف سرچشمه می‌گیرد اما شهرهای دیگر خراسان نیز نوازندگانی در این ساز دوتار دارد.
در شهرهای کاشمر، فردوس، تربت حیدریه، قائن و بیرجند نیز در پی سفر هنرمندان زبده دوتار نواز شرق خراسان این ساز نواخته می‌شود.
تیره ترکمنهای سالور تربت جام در شرق خراسان نیز دوتار ترکمنی می‌نوازند.

آشنایی با ساختمان دوتار در وبلاگ آموزشگاه موسیقی

دوتار دارای کاسه‌ای گلابی‌شکل و دسته‌ای نسبتاً دراز و دو رشته سیم است.
طول دستهٔ آن حدود ۶۰ سانتی‌متر و کل ساز حدود ۱ متر است.
قسمت گلابی‌شکل این ساز از چوب درخت شاه‌توت و دستهٔ آن از چوب زردآلو یا درخت گردو ساخته می‌شود.
در قدیم به جای سیم از ابریشم استفاده می‌شد.
طبق نظر محمدحسین یگانه (حاج حسین)، برای سیم بم هشت لا و برای سیم زیر شش لا نخ ابریشم را به هم میتابیدند.
حاج حسین ایده‌آل صداگیری از ساز را نواختن با ابریشم می دانست،
چرا که عقیده داشت زبان ساز یا سیم که در قدیم از ابریشم ساخته می شد، باید از جنس خود ساز باشد .

خصوصیات استاد سه تار خوب آموزشگاه موسیقی

حاجی قربان سلیمانی سیم زیر دوتار خود را مؤنث و سیم بم را مذکر توصیف می‌کند.
او، علاوه بر این، سیم زیر را به حضرت آدم و بم را به حوا نسبت می‌دهد.
در شرق خراسان دوتارهای با ۸ پرده و یک نیم پرده و نیز با ۱۸۷ پرده به چشم می خورد.
دوتار ترکمنی نیز مانند دوتار شمال خراسان است با این تفوت که دسته دوتار ترکمن دارای زاویه انحراف به سمت بیرون است.
استفاده از تارهای ابریشمی به جای سیم فلزی نیز در شمال خراسان و در نواحی ترکمن نشین رایج بوده‌است.
از مرحوم الیا قلی یگانه دوتار نواز معروف ترکمن در درگز آثاری وجود دارد که با دوتاری با تارهای ابریشمی نواخته شده است.

دوتار در شمال خراسان با نسبت چهارم و پنجم کوک می‌شود.
با کوک ترکی می‌توان نغمه هایی همچون گرایلی، شاختا، نالش، دوست‌محمد و غریب و با کوک کردی آهنگهای الله‌مزار، لو، درنا و جعفرقلی را اجرا کرد.
در شرق خراسان نیز دو کوک متداول وجود دارد که اغلب غزلیات و دوبیتی ها با کوک فاصله چهارم و اشترخجو ، آهو و… با کوک فاصله پنجم نواخته می شود.



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

یادگیری موسیقی برای بزرگسالان در بهترین آموزشگاه موسیقی مزایا و چالش‌های خاص خودش را به همراه دارد.
یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی بزرگسالان، فقدان زمان است. تمرین مداوم و مستمر در زندگی پرمشغله بزرگسالی دشوار است.
با این حال، بزرگسالان به طور خودانگیخته و مستقل عمل می‌کنند پس اگر روی این کار تمرکز کنید، قادر به یادگیری خواهید بود.
در اینجا ساده‌ترین آلات موسیقی برای یادگیری در بزرگسالی را به شما معرفی می‌کنم.

سازهای مناسب بزرگسالان بهترین آموزشگاه موسیقی

یوکی لیلی

یوکی لیلی اولین ساز فوق العاده برای فردی است که هیچگاه سازی نزده است ولی می‌خواهد در حین خواندن، بنوازد.
این ساز برای بزرگسالان و کودکان فوق العاده است.
سیم‌های نرم، قیمت مناسب و سهولت استفاده از آن با یادگیری کوردهای ساده، آنرا به سازی محبوب تبدیل کرده است.
یکی از بهترین بخش‌های یوکی لیلی وجود مقادیر زیاد منابع آموزشی آنلاین است.
به راحتی می‌توانید با تماشای ویدئوهای رایگان یوتیوب، نواختن آنرا یاد بگیرید و هزاران متن آموزشی در مورد نواختن آوازهای محبوب وجود دارد.

پیانو

باز هم، پیانو لزوماً ساز آسانی نیست ولی یادگیری برخی از کوردها برای آغاز همخوانی با خودتان چندان سخت نیست.
یادگیری پیانو برای بسیاری از یادگیرندگان در قالب درک مستقیم است چون دارای ساختاربندی بصری است.
اشکال کوردها قابل انتقال است.
نواختن کورد C بسیار شبیه نواختن کورد F یا G است و رسیدن به تون صدای خوب چندان دشوار نیست.
خبره شدن در پیانو نوازی بسیار دشوار است اغلب نوازندگان حرفه‌ای پیانو قبل از زمانیکه یادشان می‌آید، می‌نواخته‌اند.
با این حال یادگیرنده بزگسال و با انگیزه می‌تواند به سرعت مهارتهای اصلی نواختن پیانو را کسب کند.
داشتن معلم پیانو حرفه‌ای را حتی اگر بزرگسالان هستند به شما پیشنهاد می‌کنم، یادگیری عادات و تکنیک‌های درست از همان ابتدا کار اهمیت دارد.
عادات بد تا ابد با شما باقی خواهند ماند.

آموزش سازهای کوبه ای در کلاس آموزش تمبک

اگر می‌خواهید با دوستان و سایرین هم نوازی ‌کنید، یادگیری سازکوبه ای روش جالبی برای این کار است.
نواختن ساز کویه ای برخلاف تصور عموم، ساده نیست. نواختن دمبک یا شیکر یا دایره زنگی در طول کل یک آهنگ دشوار است.
ولی یادگیری آن جالب و لذتبخش است.
منابع آنلاین زیادی در مورد الگوها و تکنیک‌های پایه‌ای این ساز وجود دارد.
یادگیری طبل نوازی در بزرگسالی هم جذاب است بسیاری از افراد این کار را روش خوبی برای تخلیه استرس می‌دانند چون به فعالیت جسمانی زیادی نیاز دارد.

یکی از بهترین مقاله های منتشر شده در این زمینه نکات مهم در انتخاب ساز موسیقی است

گیتار بیس

آموزش به پدرم را با گیتار بیس آغاز کردم چون قبلاً گیتار می‌نواخت.
او عاشق این ساز شد!
در هر آهنگی می‌توان خط بیس را دنبال کرد و تنها یک خط بیس وجود دارد در حالیکه در نواختن گیتار اصلی انبوهی از بخش‌های مختلف روی صدای ضبط شده وجود دارد.
پس یادگیری این ساز به لحاظ شنوایی، سرگرم کننده است.
نواختن گیتار بیس در کنار دیگران هم لذت بخش است.
تبدیل شدن به بیس نواز حرفه‌ای ساده نیست.
در اصل یادگیری این ساز به خاطر حس خوب و پیوند با طبل نواز، نیازمند صرف زمان است.
با این حال ابزار خوبی برای جمع نوازی است و نسبت به گیتار اصلی برای یادگیرنده جذاب‌تر و ساده‌تر است.

گیتار

آخرین ساز، گیتار است.
یادگیری گیتار ساده نیست.
باید به یادگیری آن علاقمند بمانید.
در ابتدای کار انگشتانتان آسیب خواهند دید، صدای خوبی تولید نخواهید کرد و می‌فهمید که برای خوب نواختن به تلاش زیادی نیاز دارید.
البته این ساز، سرگرم کننده هم هست مردم در حین تأمل به سازها، غالباً اول از همه به گیتار فکر می‌کنند.
هزاران گیتار خوب و ارزان، تعداد زیادی معلم گیتار حرفه‌ای و منابع یادگیری آنلاین بیشماری هم در این زمینه وجود دارند.

اگر می‌خواهید گیتار نوازی را یاد بگیرید فقط باید انجامش دهید. فقط بدانید که شروع کار آسان نیست ولی تلاش بیشتر، مسیر را ساده‌تر می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

در پستی که با عنوان راهنمای انتخاب بهترین سه تار در وبلاگ آموزشگاه موسیقی منتشر شد دانستیم که یکی از بهترین سازندگان ساز سه تار استاد مفاخری هستند.
در این مقاله شما را با سه تار مفاخری بیشتر آشنا کرده و علت قرار گزفتن این ساز در بین بهترین ها را خواهیم دانست.
سه تار سازی است که نسبت به موسیقی های دیگر محدوده صوتی پایین تری دارد و بیشتر در تکنوازی به کار می رود.
با وجود اینکه این ساز در مقایسه با دیگر سازهای ایرانی کمی خصوصی جلوه می کند اما در چند دهه اخیر استفاده از سه تار در گروه نوازی سازهای ایرانی و حتی ارکسترهای بزرگ و کوچک از نوع سمفونیک متداول شده است.
درست است که اجرای حرکت های سرعتی، مهم ترین ویژگی این شیوه نوازندگی است اما کیفیت ساز سه تار نیز حرف اول را در نوازندگی می زند.
سازهای سه تار مفاخری از جمله مناسب ترین سه تارها برای آماتورها و حتی نوازندگان حرفه ای سه تار می باشد که در ادامه با این نوع ساز بیشتر آشنا می شوید.

اگر از طرفداران یادگیزی سه تار در کلاس آموزش سه تار هستید شاید تا به حال نام سه تار مفاخری را شنیده باشید پس بهتر است در ابتدا برای شما بیان کنیم که چرا این ساز اینگونه نام گرفته است.
مفاخری ها سه برادر هستند که بطور عام به عنوان سازنده های سازهای مشقی و سریالی مشهور هستند و احتمالا برای خرید سه تار با کیفیت تر باید با سفارش، ساز های مرتب تر بسازند که باید از نزدیک دید چه صدا و کیفیتی خواهند داشت.
البته ناگفته نماند که امیر منصور مفاخری سازنده اصلی ساز سه تار مفاخری می باشد و دو برادر دیگرش نیز همگام با ایشان فعالیت دارند.
سه تار مفاخري يكي از سه تارهاي رده اماتور ميباشد كه مناسب برای شروع و دوره هاي اوليه نوازندگي سه تار ميباشد.
از ويژگيهاي اين سه تار سايز استاندارد و صداي قابل قبول در برابر قيمت پايين ميباشد.

معرفی سه تار مفاخری در آموزشگاه موسیقی

افرادی که با سه تار آشنایی داشته باشند بدون شک نام سه تار مفاخری را نیز شنیده اند چرا که سه تار مفاخری از شناخته شده ترین سه تارهای ایران است.
این ساز از یک کاسه کوچک که طول این کاسه ۲۵ سانتی متر و عرض آن ۱۵ سانت می باشد و دسته ای بلند به طول ۶۰ سانت تشکیل می شود.
سیم ها از یک طرف به سیم گیر در انتهای کاسه درگیرند و از طرف دیگر به انتهای دسته که سرپنجه نام دارد، متصل می شوند.
در سر پنجه ساز، چهار عدد گوشی وجود دارد که به وسیله آن ها می توان سیم ها را کوک کرد.
در الگوهای قدیمی سه تار، گوشی ها به صورت دو به دو عمود بر هم نصب می شوند ولی در الگوی جدید که به طرح استاد قنبری معروف است، همه گوشی ها در طرفین سرپنجه قرار می گیرند.

جنس کاسه سه تار مفاخری معمولاً از چوب درخت توت یا شاه توت است.
در مواردی هم از چوب گردو استفاده می کنند.
ولی جنس دسته ساز همواره از چوب گردو است که بر روی آن، ۲۵ عدد پرده از جنس روده تابیده و اخیراً نخ های مصنوعی نظیر نایلون بسته می شود تا به وسیله آن ها نوازنده بتواند روی سیم ها انگشت گذاری کند و نغمه ها به صدا درآیند.
در شیوه نوین نوازندگی گاه تعداد پرده ها ممکن است تا ۲۸ عدد افزایش یابد.

کیفیت ساخت، صدادهی مطلوب و حفظ کیفیت در شرایط محیطی مختلف باعث شده این ساز یکی از شناخته شده ترین سه تار ها باشد.
اندازه کاسه این ساز متوسط است و بالانس صدایی حفظ شده و خفگی صدا یا زنگ اضافه در این ساز شنیده نمی‌شود.
صدای ساز بسیار پر حجم است که دلیل آن جنس صفحه ساز است که از چوب توت استفاده شده است.
استفاده از چوب گردو در دسته ساز نقش مهمی در حفظ تراز دسته و در اصلاح نتابیدن دسته ساز دارد.
تابیدن دسته ساز یکی از مشکلاتیست که در سه تار ایجاد شده اما استفاده از چوب گردو حفظ تراز دسته ساز را تضمین می کند.
خرک این ساز از شمشاد بوده و بصورت دقیق تراش خورده است. این چوب به خوبی صدا را از سیم‌ها به صفحه ساز انتقال می‌دهد.
جنس پرده‌های ساز نیز از مواد طبیعی استفاده شده است.
نقطه ضعف این پرده‌ها مقاومت پایین آنها در مقابل آب خوردگی است.
البته با نگه داری مناسب این ساز مشکلی در استفاده از آن پدید نمی‌آید.
جنس شیطانک ساز از استخوان بوده و در حفظ کیفیت و صدادهی ساز موثر است.

تهیه ساز در کلاس آموزش سه تار

از نظر ساز سازی برای سازندگان ساز و در این مورد خاص برای هر سازنده ی سه تاری از جمله سه تار مفاخری در ساختن سه تار باید گفت که ساختن و پرداختن ساز کاری تصادفی نیست.
یعنی پیش از ساختن سه تار می توان تصمیم روشن در مورد حد و حدود کیفیّت آن گرفت.
زیرا مهمترین عامل در کیفِت سه تار چوبی است که در ساختن کاسه و صفحه ی آن استفاده شده است.
از این رو سه تاری که از چوب درختی که دو سال پیش بریده اند ساخته شود را نمی توان با سه تاری که از چوبی که صد یا دویست و یا سیصد سال قدمت دارد مقایسه کرد!
بی تردید سه تاری که با چوب دوّم ساخته شود از نظر کیفیّت صدا مطلقا قابل مقایسه با سه تاری که از چوب جدید ساخته شود نیست!

نباید از نظر دور داشت که بهای چوب که ماده اولیّه سه تار است بستگی به قدمت و نوع چوب فرق میکند و هر چه چوبی قدیمی تر باشد بهایش بیشتر است.
با این توضیحات می خواهم بگویم سه تار مفاخری یک نوع نیست بلکه همه گونه سه تار در کارگاه مفاخری ها می توان یافت.
از سه تار برای شاگرد مبتدی تا سه تاری که نمونه اش را برای استاد عبادی ساخته و به ایشان تقدیم کرده بودند.
همه آن چند نفری که در منزل روانشاد استاد عبادی در آن روز حضور داشتند می توانند شهادت بدهند که استاد آن ساز را به عنوان سازی بسیار خوب و عالی پسندید.
حال بستگی به سابقه ی شما در نواختن سه تار و همچنین بهایی که برای ساز بتوانید بپردازید به نظر من می توانید بدون هیچ مشکلی ساز مناسب خود را در کارگاه مفاخری ها بیابید.



:: بازدید از این مطلب : 667
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

بر کسی پوشیده نیست که نوازندگی پیانو نیز مانند تمامی مهارتهای فیزیکی هنری و حتی غیر هنری
چنانچه علاوه بر تمرین و ممارست با مطالعه تجارب دیگران، روشها و مفاهیم بنیادی توام باشد،
در نهایت نتیجه بهتری را عاید هنرجو خواهد کرد.
به همین علت نوازندگان باید ایده های کهنه ای مانند تمرین های مدام و مکانیکی صرف را کنار گذاشته
و به نوازندگی بصورت علمی تر و هنری تر نگاه کنند و آنرا صرفا یک مهارت فیزیکی نپندارند.

مجموعه راهنمایی های زیر از جمله مواردی است
که رعایت و مد نظر قرار دادن آنها می تواند شما را در گرفتن نتیجه بهتر از زمانی که صرف تمرین می کنید، یاری دهد.
توجه داشته باشید که بسیاری از موارد مطرح شده می تواند برای نوازندگان سایر سازها نیز مفید باشد.

آمزوش نوازندگی پیانو

۱ – زمانی که پس از یک وقفه طولانی مجدداً تصمیم دارید به دنیای نوازندگی پیانو بازگردید،
اجرای آهسته قطعات واقعی موسیقی برای شروع، بهتر از تمرین کردن و اجرای اتودهای تکنیکی است.
زیرا نواختن یک قطعه موسیقی به سبب فرازو نشیب های طبیعی که دارد
ماهیچه ها را وادار می کند تا بصورت روان و طبیعی در طول اجرای قطعه فعال شوند
برخلاف اجرای تمرین های تکنیکی که بصورت موضعی روی قسمتهای خاصی از بازو، مچ دست یا انگشتان کار می کنند.

۲ – عدم تمرکز و نداشتن اطمینان از اجرای قطعات را جدی بگیرید.
تنها با برطرف کردن آنهاست که قادرید خلاقیت و ابتکار خود در نوازندگی را پرورش داده آنرا به نمایش در آورید.
یک نوازنده تا زمانی که به توانایی اش اطمینان کامل نداشته باشد، انعطاف پذیری لازم را هنگام اجرا ندارد
و علاوه بر استرس هنگام اجرا به مرور زمان دچار ملال زدگی می گردد.

۳ – مانند یک خواننده که روزانه طنین صدا و قدرت ماهیچه هایش را تمرین داده و آزمایش می کند،
هر روز صدای متمایز و مختص همان روز را در ساز خود خلق و احساس کنید،
بدین ترتیب هماهنگی لازم بین اندیشه و احساس در اجرای یک آهنگ میسر می شود.

۴ – به خاطر داشته باشید که دستیابی به یک تکنیک قابل اطمینان در پاسخ “نیاز به شنیدن صدایی بی عیب و نقص” امکان می یابد،
درست مانند اینکه برای راه رفتن درست مجبورید از نقطه A به نقطه B قدم بردارید.

به عنوان یک مثال مشخص زمانی که سعی در تمرین استفاده مجدد از پدال به هنگام تغییر هارمونی را می کنید،
لازم است ابتدا نت ها، سپس هارمونی را تجربه کنید.
در مرحله بعد نیاز به غنی تر کردن صدا و بالا بردن damper ها و در نتیجه افزودن طنین و غنی کردن هارمونی را دارید.
پس از آن لازم است هر دو نت را با هم در یک پدال گوش دهید،
نهایتا مایل به شنیدن نت اول، توقف آن و نت دوم در ادامه هستید.
این کار و تولید چنین صدایی مطلقاً با شمارش و بالا پایین کردن پدال میسر نیست،
زیرا بر طبق یک نیاز و برای رسیدن به یک هدف خاص برنامه ریزی نشده است.

آموزش پیانو

۵ – سعی کنید در ابتدا قدرت تخیل، اندیشه و تصور خود را تقویت کنید،
پس از آن به توانایی فیزیکی ماهیچه ها و انگشتان خود توجه کنید.
با این روش قادر خواهید بود ایده و اندیشه را با مهارت فیزیکی همراه کنید و آوای مورد نظر را خلق نمائید.
این همراهی تنها با تلاش مستمر و تخیل مداوم آهنگ مورد نظر، سعی در خلق و پیاده سازی آن چه در ذهنتان است
و همچنین در نظر گرفتن احساس مربوطه، امکان پذیر است.

همانطور که بسیاری از بزرگان و نوابغ موسیقی “احساس کردن موسیقی”
و “گوش دادن با تک تک عضلات بدن” را به عنوان یک اصل مهم در نظر دارند.

معمولا هنرآموزان این موضوع را درک نمی کنند که طی کردن این مراحل، روش دستیابی به یک تکنیک فوق العاده است
و به اشتباه این تصور را دنبال می کنند که تمرینهای سریع بدون وقفه و فکر به حرکات سریع و نمایشی انگشتان نتیجه بهتری دارد
تا تمرینهای آرام و پیوسته همراه با تفکر و تعمق.

در حقیقت باید سعی کنید تا یک بار در مقام نوازنده موفق به برقراری ارتباط لازم بین تفکر و انگشتانتان شوید
و از آن پس تنها به موسیقی فکر کنید.
در آنصورت خواهید دید که به چه سادگی در موقع لزوم از پس هر سرعت اجرایی که لازم باشد بر خواهید آمد.

۶ – رسیدن به نقطه کمال در نوازندگی یا موسیقی، یک هدف واحد است که کلیه نوازندگان از ابتدا باید به آن توجه کنند.
هنرآموز باید به طور مداوم در شرایطی قرار گیرد که مجبور به تصمیم گیری باشد
و از این طریق اعتماد به نفس لازم را در خود پرورش داده به توانایی خود در حل مشکلات ایمان پیدا کند.

به طور کلی بهتر است اساتید تا حد ممکن دست شاگردان را در انتخاب باز بگذارند
و آنها را به تعمق هر چه بیشتر و مسئولیت پذیری در مقابل غایت مطلوب آهنگساز تشویق نمایند.

این طرز تفکر که “من به عنوان نوازنده مهم هستم و افکار آهنگساز برایم چندان اهمیتی ندارد”
از خطرناک ترین خصیصه های یک نوازنده است.
در عین حال نکته مهمی که لازم است اساتید در کنار موارد فوق مد نظر داشته باشند این است که همواره برای تصمیم گیری شخصی هنرآموزان نیز ارزش قائل شوند.

۷ – موسیقی مفهومی فراتر از نت های ساده و خالص دارد.
نوازندگان باید این غنا را در نگرش موسیقیایی خود بپذیرد.
این کار با مطالعه دانش موسیقی، تاریخ و گوش دادن به قطعات موسیقی امکان پذیر است.

۸ – با چهار انگشت تمرین کنید و ببینید آیا انگشت آزاد شما در هنگام نواختن آرام و راحت باقی می ماند یا خیر ؟

۹ – به عضلات دست امکان نفس کشیدن بدهید،
برای سالم ماندن ماهیچه ها و عضلات در هنگام نواختن، سیکل های فشار و استراحت برای انگشتان در نظر بگیرید.

۱۰ – رابطه بین صدا و حرکت انگشتان را مد نظر داشته باشید.
این کار یک مسیر ارتباطی بین نگرش ذهنی و حرکت فیزیکی خلق می کند.

۱۱ – منحنی های موزون را در ساخت یک قطعه پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید،
درست مانند ساختن پلی که هر جزء آن شکل متفاوتی دارد.
بنابراین تمام اجزاء به یکدیگر وابسته می شوند و هر یک نقشی حیاتی در نگهداری پل برعهده دارند.
برخلاف دیواری که کلیه آجرهای آن یک اندازه و یک شکل هستند!

۱۲ – نوازندگی آرام را تمرین کنید و به حالت شناور انگشتان خود را بر روی کلیدها حرکت دهید.

۱۳ – بهره گیری از پدال را با تمرین های زیاد فرا بگیرید از قطع کردن ناگهانی یک آکورد گرفته تا از بین بردن شدت صوت بصورت تدریجی.

آموزشگاه موسیقی

۱۴ – توانایی دست چپ خود را تقویت نمایید و به همراهی آن معنا بخشید،
در عین حال توجه داشته باشید که هر کدام از دستهای شما مسئولیت خاصی در اجرا دارند
در اغلب موارد نباید سعی کنید مهارت هر دو را به یک اندازه برسانید.

۱۵ – مهارت دست چپ خود را بیشتر به سمت همراهی ببرید تا اجرای ملودی.

۱۶ – به حرکات موزون – رقص – انگشتان خود دقت کنید.
زمانی این حرکات درست هستند که نوانس ها، جمله بندی و آرتیکولیشن (articulation) درست اجرا شود.

۱۷ – نوازندگی را با هدف اجرای زیبای جملات و قطعات تمرین کنید نه سرعت و تکنیک.
این روش خودبخود مشکلات تکنیکی را برطرف کرده و احتمال آسیب دیدگی ماهیچه های شما را کاهش می دهد.

۱۸ – آموزش و تمرین شنیداری باید جزء اصلی هر جلسه تدریس یا تمرین باشد.

۱۹ – هنگام اجرای قطعه بدون در نظر گرفتن وجود ساز، قطعه موسیقی راهدایت کنید به آن فکر کنید و هرگز خواندن با آنرا فراموش نکنید.

۲۰ – حتی هنگامی که یک قطعه کلاسیک را اجرا می کنید به هارمونی آن توجه کنید
و آنرا بدون توجه به قطعه با رنگهایی که خودتان به آن اضافه می کنید تمرین کنید.
به این ترتیب با فضای قطعه بدون درگیری با ملودی های – احیاناً پیچیده آن – آشنا می شوید.

۲۱ – مانند عملکرد ریشه گیاهان که راه خود را برای رسیدن به آب می یابند،
انگشتان دست نوازنده نیز باید به دنبال نت ها حرکت نمایند.
باید از نحوه دنبال کردن نتهای موسیقی توسط انگشتان لذت ببرید.

۲۲ – سعی کنید ملودیها و قطعات را در ذهن خود در کلید های دیگر انتقال داده و به لحظه اجرا کنید.
اینکار مهارت دشیفر شما را افزایش می دهد.

۲۳ – تحلیل های Schenker-style را به منظور قدردانی از استعداد خارق العاده و خلاقیت های آهنگساز به کار گیرید.



:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

اگر آموزش گیتار در بهترین آموزشگاه موسیقی تهران هم مثل حل یک معادله‌ی ساده بود، دیگر کاری برای مدرسین نمی‌ماند که بخواهند برای هنرجو انجام دهند.
در واقع هنرجویان کلاس آموزش گیتار انسان هستند و نمی‌توان مانند کامپیوتر به آن‌ها برنامه داد.
در حین آموزش‌ وقت‌هایی هست که حواس هنرجویان پرت می‌شود، دل و دماغ کار ندارند یا دوست دارند آهنگ دیگری را بنوزاند.
علاوه بر آن برخی از هنرجویان همیشه دوست ندارند همه چیز را به صورت کاملا بی نقص اجرا کنند.
اشتباهی که مدرسین مرتکب می‌شوند این است که بیش از حد از روی اشتباهات هنرجویان می‌گذرند.
به عبارت دیگر، به این خاطر که نمی‌خواهند زیاد سخت گیر باشند اجازه می‌دهند که عادات اشتباه در هنرجویان شکل بگیرد.
بسیاری از اوقات این کار نه تنها به شلخته نوازی می‌انجامد بلکه ممکن است به هنرجو آسیب هم بزند.

از طرف دیگر، برخی از مدرسین در بر طرف کردن عادات بد هنرجویان در نوازندگی بیش از حد سخت‌گیری می‌کنند.
متاسفانه این کار هم اشتباه است چون اکثر نوازندگان گیتار دوست ندارند مدرس مته به خشخاش بگذارد و جزء به جزء اشتباهات آن‌ها را بگیرد و اصلاح کند.
در نتیجه، این مدرسین باعث می‌شوند که هنرجویان‌شان انگیزه‌ی خود را از دست بدهند،
چون لذت نواختن و یاد گرفتن گیتار از آن‌ها گرفته می‌شود.

موفق ترین مدرسین بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

موفق‌ترین مدرسین آموزشگاه موسیقی تهران گیتار کسانی هستند که می‌توانند اید‌ه‌ها را با هم تلفیق کنند.
هدف شما در آموزش گیتار باید این باشد که عادات بد هنرجویان را به مرور زمان بر طرف کنید.
برای رسیدن به این هدف، باید موارد مهم‌تر را در اولویت قرار دهید و اول به آن‌ها بپردازید.
مهم‌ترین مسائلی که باید قبل از همه به آن‌ها بپردازید آن‌هایی است که ممکن است به هنرجو آسیب بزند.

عدم شفاف سازی در مورد میزان تمرین که لازم است هنرجویان در خانه داشته باشند
برخی از هنرجویان در خانه به شدت تمرین می‌کنند و تلاش مداومی دارند تا گیتاریست بهتری شوند.
اما اکثر هنرجویان گیتار تلاش زیادی نمی‌کنند.
دلیل این کم کاری از طرف هنرجو این است که مدرس به صورت شفاف مشخص نمی‌کند که هنرجو باید در خانه چه تمرینی انجام دهد.
به همین دلیل هنرجوی کلاس آموزش گیتار نمی‌داند چقدر تمرین لازم است تا به آنچه که ایده‌آل مدرس است دست یابد.
مدرسین خوب به هنرجویان خود می‌گویند که چه میزان تمرین باید داشته باشند و همین طور برای آن‌ها توضیح می‌دهند که چرا این میزان تمرین برای آن‌ها لازم است.
به علاوه، مربی نباید از همه‌ی هنرجویان خود به یک میزان انتظار داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر یک از هنرجویان نیازهای منحصر به فردی دارد.

بعضی مدرسین گیتار احساس می‌کنند که باید همیشه چیز‌های جدید به هنرجویان خود آموزش‌ دهند.
این باعث می‌شود که فشار زیادی به هنرجویان وارد شود.
دلیل آن این است که مطالب جدیدی را به مغز خود می‌ریزند اما یاد نمی‌گیرند این مطالب را به کار بگیرند.
مدرس با دادن تمرین راحت نیست و در هر جلسه بیشتر روی آموزش‌ مطالب جدید تمرکز می‌کند تا عدم مهارت در آموزش گیتار را با آن جبران کند.
مدرس می‌خواهد رضایت هنرجویانی را که می‌گویند آماده‌اند درس جدید را شروع کنند جلب کند.
حقیقت این است که هنرجویانی که این را می‌گویند در اکثر مواقع این آمادگی را ندارند.

پیشنهاد ویژه ما در آموزشگاه موسیقی گشتاسب این است که حتما مقاله پیشین موفق‌ترین مدرس گیتار آموزشگاه موسیقی تهران را نیز مطالعه فرمایید.

عدم توانایی تغییر روش هنگامی که هنرجو درس را نمی‌گیرد
مدرسین کم تجربه‌ی گیتار معمولا نمی‌دانند چطور مفاهیم جدید را به روش‌های مختلف برای هنرجویان توضیح دهند.
این دسته از مدرسین مشکلات دیگری نیز خواهند داشت چون تمایل دارند از روش یادگیری خودشان برای آموزش گیتار استفاده کنند و این مشکلات دیگری را پیش می‌آورد.



:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
کوک سنتور - بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

نکاتی در زمینه آشنایی با کوک سنتور

یکی از مشکلات آموزش ساز سنتور مبحث کوک سنتور است.
سنتور در میان سازهای دیگر با سرعت بیشتری از کوک خارج میشود.
و در مقابل تغییرات دمایی و حمل و نقل مقاومت کمتری دارد.
گاهی اساتید آموزشگاه موسیقی قبل از شروع آموزش اقدام به کوک سنتور هنرجویان میکنند.
اما با توجه به اینکه هنرجو پس از کلاس آموزش سنتور ساز را با خود به خانه برده دوباره مقداری از کوک خارج میشود.
این امر را میتوان یکی از دلایل دیر پرورش یادفتن هنرجویان آموزش سنتور نسبت به سازهای دیگر بیان کرد.
چرا که در اغلب اوغات با سنتور بدون کوک به تمرین میپردازند.

در زیر نکاتی را به شما خواهیم گفت که برای مبحث یادگیری کوک سنتور در هنگام آموزش سنتور در آموزشگاه موسیقی بسیار مفید خواهد بود.

چند نکته پیرامون کوک سنتور در  آموزشگاه سنتور

 

۱- البته این یک پیشنهاد است اما بسیار کارساز خواهد بود.
بهتر است ابتدا کوک سنتور را از سیم های سفیدد شروع کنید.
دلیل این امر این است که سیم های سفید مقاومت بیشتری دارند لذا احتمال پارگی در آن ها منتر است.
پس از آشنایی با اندازه مناسب فشار دست میتوانید به سراغ سیم های زرد بروید.

۲- تا قبل از ورزیده شدن در زمینه کوک و آموزش ساز سنتور به سیم های پشت خرک دست نزنید.
چرا که این سیم ها بسیار ظریف بوده و دقت و مهارت بالایی برای کوک نیاز دارند.
البته این را نیز توجه داشته باشید که با کوک کردن سیم های سفید سیمهای پشت خرک نیز تا حدودی کوک میشوند.

۳- توجه داشته باشید که یک شبه نمیتوان ره صد ساله رفت.
این کار صبر و حوصله زیادی میطلبد لذا در ابتدای امر خود را خسته نکنید.
بهتر است هر یک ربع که به کوک سنتور پرداختید مدتی استراحت کنید.
ممکن است اولین بار که سنتورخود را کوک میکنید حتی چندد روز طول بکشد.
اول یک بار سنتور را کوک کنید سپس دوباره سیم ها تک تک چک کنید تا از قرار داشتن سر جای خودد اطمینان حاصل کنید.

۶- گذاشتن دست چپ روی سنتور هنگام کوک سنتور کار شما را دو برابر میکند.
زیرا مادامی که اقدام به کوک کردن سنتور میکنید گرمای دست شما موجب از بین رفتن کوک آن میشود.

۷- نکته ایمنی این است که در زمان کوک کردن سنتور کسی در اطراف شما خصوصا سمت چپ نباشد.
سیمها هنگام پاره شدن معمولا به سمت چپ پرتاب شده و در برخورد با اشخاص أسیب رسان هستند.
همچنین سر خود را به ساز نزدیک نکنید تا در صورت پارگی احتمالی سیم ها به چشم شما برخورد نکند.

شروع کوک سنتور در  بهترین آموزشگاه سنتور

سنتور را به حالت مایل بچرخانید بطوریکه گوشیهای سنتور درست مقابل دست راست شما قرار گیرند تا به آنها کاملاً مسلط باشید.

تیونر را روی میز قرار دهید بطوریکه صفحه ی آن مقابل دید شما باشد.

کلید کوک سنتور را در دست راست بگیرید.

دم مضراب را در دست چپ نگه دارید.

سیم اول را دنبال کنید تا گوشی مورد نظر را پیدا کنید .

با استفاده از کلید کوک، سیم مربوطه را کمی شُل کنید .
این کار به این خاطر است که اگر سیم مورد نظر به عللی بالا رفته باشد شما آنرا دوباره پایین بیاورید
و مطمئن شوید که برای کوک باید سیم را آهسته آهسته و به نرمی سفت کنید تا به نت اصلی برسید.
این کار احتمال پاره شدن سیم را نیز کم میکند.

آموزشگاه موسیقی

حال با استفاده از دم مضراب که در دست چپ قرار دارد سیم اول را به صدا در آورید و به صفحه ی تیونر نگاه کنید.

در این مرحله عقربه تیونر را به سمت مرکز هدایت کنید تا عقربه روی عدد صفر قرار گیرد و چراغ سبز روشن گردد.
اگر عقربه پایین یا چپ بود گوشی را کمی سفت کنید و اگر عقربه بالا یا راست بود گوشی را کمی شل کنید تا چراغ سبز حاصل گردد.
توصیه اینکه خیلی تلاش نکنید عقربه دقیقاً روی عدد صفر قرار بگیرد .
چون به دو دلیل این کار مشکلی است .
دلیل اول: این نوع دستگاه های تیونر خیلی دقیق نیستند .
دلیل دوم: صدایی که شما از سنتور ایجاد می کنید با اندکی صدای محیط به میکروفن تیونر می رسد.
بنابراین اگر عقربه در حدود عدد ۵- تا ۵+ قرار گیرد مطلوب است.
در واقع پیشنهاد می کنم شما به چراغ توجه کنید، اگر سبز شد کار تمام است و می توانید به سراغ سیم بعدی بروید.

حال سیم اول کوک شده.
مابقی سیمهای نت سل را نیز به همین ترتیب عمل نمائید.



:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

هنگامی که قصد رنت ماشین را دارید یکی از مهمترین معیارهایی ک در نظر گرفته میشود کیفیت و استاندارد ماشین است.


در سری مقاله های راهنمای انتخاب اجاره خودرو قصد داریم شما را با اسکانیا آشنا کنیم.

راهنمای انتخاب اجاره خودر

راهنمای رنت ماشین : شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که به یک کمپانی خودروسازی خاص علاقه زیادی دارند.
شاید قصد خرید ماشین دارید اما ترجیح میدهید پیش از آن خودروی مورد نظر خود را آزمایش کنید و با خیال آسوده انتخاب کنید.
شاید قصد رانندگی با ماشین محبوب خودر را دارید اما از عهده هزینه بالای خرید آن بر نمی آیید.
شاید از جمله افرادی هستید که دوست دارید رانندگی با ماشین های مختلف را تجربه کنید.
این ها همه دلایلی است که افراد برای اجاره ماشین دارند.

تاریخچه اسکانیا اجاره ماشین

راهنمای رنت ماشین :
فیلیپ ورسن در سال ۱۸۹۱ کارخانه‌ای برای ساخت واگن‌های ترابری ریلی تأسیس نمود.
او پس از انجام مقدمات کار، نام این مجموعه را وابیس به معنی کارخانه واگن‌سازی نهاد که کارخانه تولیدی آن در منطقه سودتلیا قرار داشت.

از سوی دیگر در سال ۱۹۰۰ یک کارخانه دوچرخه‌سازی توسط گوستاو اریکسون در شهر صنعتی مالمو با نام اسکانیا تأسیس شد.
این شرکت به تدریج تغییر جهت داد و به سمت تولید خودرو و کامیون رفت تا اینکه در سال ۱۹۱۱ دو کمپانی در هم ادغام شدند و شرکت اسکانیا-وابیس را پدیدآوردند.

نشان این شرکت یک اژدها در نظر گرفته شد که روی سر آن تاجی قرار داشت و از دهانش آتش بیرون می‌آمد.
در آن سال‌ها خودروهای متفاوتی تولید شد و هم‌زمان تعدادی قایق، با موتور ۴ سیلندر ۱۲ اسب بخار نیز در خط تولید این کمپانی تولید شد.
به تدریج تولیدات شرکت گسترش یافت و در کشورهای دانمارک و نروژ نیز خطوط تولید آن، دائر شد



:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
افزایش تن صدا رفع گرفتگی صدا آموزشگاه موسیقی

راه های مقابله با گرفتگی صدا در خوانندگی

یکی از بهترین راههای درمان و کاهش گرفتگی صدا ، سکوت است.
صحبت، حتی در حد زمزمه هم سبب تحریک تارهای صوتی و وارد آمدن فشار به آنها میشود و بهبود آن را به تاخیر میاندازد.

اگر گرفتگی ناشی از سرماخوردگی است، با بستن شال گردن، ناحیه حنجره و گلو را گرم نگاه دارید تا بهبود زودتر حاصل شود.
از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دودگرفته هم در زمان سرماخوردگی خودداری کنید.

استفاده از دستگاه بخور در اتاق یا استنشاق هوای مرطوب
حاصل از چند لحظه باز کردن دوش آب گرم در حمام به نرم شدن تارهای صوتی و حنجره کمک میکند.

آموزشگاه موسیقی

خوردن دو لیوان حاوی مخلوطی از شیر و مقداری عسل نیز به رفع گرفتگی صدا کمک میکند.

هنگام گرفتگی صدا بویژه اگر دلیلی چون سرماخوردگی دارد، غذاهای سرخ کردنی نخوریدو از مصرف ترشیجات خودداری کنید.
در عوض سوپ کمک شایانی به درمان و بهبود سریعتر التهابات ناحیه گلو میکند.

غرغره کردن مایعات و گلوشویها باعث افزایش گرفتگی صدا یا طولانی شدن زمان بهبود خواهد شد.
تعجب نکنید.
حین غرغره سیالات یا مایعات، بسیاری از مردم نمیتوانند مایع سیال را در انتهای دهان خود بغلتانند
و همین عادت، باعث تحریک بیشتر تارها و نواحی حنجره و گلو خواهد شد.

آموزش خوانندگی

قهوه، شکالت، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است،
به خشکی بیشتر گلو و تارهای صوتی می انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید.

به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب صدای تارهایتان را خشن کرده است.

از مکانهای آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را میگیرد.

اگر نمیتوانید از صاف کردن صدایتان جلوگیری کنید، حداقل مدام آن را تکرار نکنید.
سرفه کردن یا صاف کردن صدا و گلو، زمان بهبود و درمان تارها را افزایش میدهد.

آموزش آواز پاپ

در طب سنتی، خوردن لعابی که پس از جوشاندن چهار تخم یا چهار دانه حاصل میشود،
برای درمان گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و تارهای صوتی مفید دانسته شده است.
دانه به به تنهایی، بامیه، خوردن سیب همراه با جویدن دانه هایش نیز باعث نرمی صدا میشود.

در بین برخی از مردم، خوردن مقداری جوشانده برگ کرفس یا اسفناج پخته هم به عنوان رافع گرفتگی صدا متداول است.



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

«ظاهر» یک خودرو اصل و بنیان آن است و حیات و ممات برندهای مشهور و بنامی همانند بنز، پورشه، ب‌ام‌و و لامبورگینی و… بر رعایت دقیق و موبه‌موی این اصل نهفته است.


از همین رو، تمامی آنها برای ظاهر محصولات خود اهمیت ویژه‌ای قائل‌اند.

طرح ظاهری و بدنه یک خودرو، مرحله‌ای از فرایند ساخت آن است که ذهن تمامی متصدیان یک کارخانه را به خود مشغول می‌دارد.
طرح بدنه، مقوله‌ای است که بر کارکرد کل یک مجموعه تأثیر می‌نهد و نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت؛
اگر خودرویی از آخرین دست آوردهای بشری استفاده نماید ولی دارای طرح مناسبی نباشد قادر نیست که از بازار فروش درخوری بهره‌مند گردد.
شاید یکی از معروف‌ترین مثال‌ها در این زمینه، محصول کراس‌اوور پونتیاک به نام آزتک باشد که از آن به‌عنوان یکی از زشت‌ترین اتومبیل‌های قرن نیز یاد می‌شود،
این خودرو علیرغم ویژگی‌های فنی نسبتاً خوب، به دلیل عدم برخورداری از طرحی مناسب و درخور، با شکست سهمگینی در بازار مواجه شد.
شاید بتوان یکی از عوامل ورشکستگی جنرال‌موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی و به تبع آن محو برند باسابقه پونتیاک را ناشی از طرح نامناسب این خودرو دانست.

بدنه خودرو هر چه باشد و به هر شکل و هیئتی که باشد یک نوع پوشش است که بر اندام شاسی دوخته می‌شود و این پیراهن بسیار قابل انعطاف است.
در مرحله عمل، طراحان از نخستین کسانی هستند که با تکوین و خلق یک بدنه، موجبات فروش خوب و یا بد یک خودرو را فراهم می‌آورند.

اجاره خودرو

آنها قادرند که بر روی شاسی یک اتومبیل اتاقی را طراحی کنند که محصول را بسیار پیشرفته و یا خوب نشان داده و کارخانه سازنده را از ورطه سقوط و ورشکستگی برهاند و یا برعکس، ممکن است طرحی را برون دهند که اسباب افت یک محصول در بازار را فراهم نماید.
این امر نشانگر آن است که کار طراح تا چه میزان از حساسیت برخوردار بوده و چقدر در پیشرفت و یا پسرفت یک مجموعه تأثیرگذار است،
البته در این باب نباید دو مسئله را فراموش نمود، یکی خط‌مشی کارخانه و دیگری هم سلیقه مدیریت.

درعین‌حال، یک طراح علاوه بر داشتن قابلیت‌های طراحی باید از انسان‌شناسی، روانشناسی و جامعه‌شناسی هم چیزهای بداند،
چراکه آگاهی و وقوف بر این مسائل، باعث زنده ماندن و پایداری یک شرکت در مقابل خیل عظیم رقیبان می‌گردد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که امروزه کار طراحی یک خودرو را بیش از همه بخش بازاریابی یک شرکت است که انجام می‌دهد نه دپارتمان طراحی!
در صنعت خودروسازی مقوله بازاریابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا دراین‌بین، صحبت از شمارگان میلیونی تولید است
و از همه مهم‌تر آنکه، عرضه یک محصول جدید به بازار، از لحظه تصمیم‌گیری تا تولید حدود سه تا پنج سال زمان می‌برد
و در این مدت سرمایه‌گذاری سنگینی (در حدود صدها میلیون دلار) در خصوص تجهیزات، ماشین‌آلات، نیروی متخصص و سازمان‌دهی فروش و خدمات پس از فروش، صورت می‌پذیرد
و اگر چنانچه محصول جدید در بازار موفق نگردد، شرکت سازنده ضرر و زیان هنگفتی را متحمل خواهد شد.

اجاره خودرو

از همین رو، تصمیم‌گیری در مورد طرح و ویژگی‌های یک محصول بسیار با احتیاط انجام می‌گیرد
و در واقع این بخش بازاریابی است که دقیقاً مشخص می‌کند چه نوع اتومبیلی و با چه ویژگی‌هایی و با چه شکل و شمایلی تولید و به بازار عرضه شود.
مثلاً ممکن است که بخش بازاریابی دریابد که بیشتر مردم در این ایام، طرح‌های گرد و عضلانی را می‌پسندند و یا برعکس، خطوط تیز و یا لبه‌دار را ترجیح می‌دهند؛
از این رو، پس از جمع‌بندی نهایی داده‌های مربوطه، به طراحان شرکت دستور طرح چنان خودرویی را می‌دهد.
در حقیقت مهم‌ترین کار بخش بازاریابی تشخیص وضعیت بازار از نظر تخمین حداکثر ظرفیت فروش، تعیین محدوده قیمت، شناخت پیدا کردن نسبت به سلیقه عمومی عامه مردم و….. می‌باشد.

حتماً لازم نیست که طرح یک خودروی خاص، تمامی نوآوری‌های زمانه را در خود جمع نماید،
چه بسی طرح‌های بسیار ساده‌ای که می‌توانند به فروش خوبی نیز دست یابند، طرح بدنه فولکس‌واگن گلف نسل اول در این باب مثال خوبی است،
این طرح که توسط طراح سرشناس ایتالیایی به نام «جورجتو جیوجیارو» تکوین و در سال ۱۹۷۴ میلادی رونمایی شد،
جدا از آنکه بر اساس نیازهای روزمره خانواده‌های کوچک شهری ساخته شد، سادگی را نیز فراموش نکرد و همین سادگی هم باعث جلب توجه مشتری گردید.

اجاره ماشین

از موارد دیگر هم می‌توان به طرح بدنه رنج‌روور نسل اول اشاره داشت که توسط «دیوید بیچ» و در سال ۱۹۷۰ میلادی معرفی شد و در عین سادگی بسیار جذاب و دلرباست.

البته در این میان، طرح‌های بسیار زیبا و درعین‌حال پیچیده‌ای نیز وجود دارند،
همچون لامبورگینی‌ها و یا فراری‌ها و نیز پاگانی ها و…. که شکل و قیافه خاص مختص به خود را دارا هستند.
از سوی دیگر، طرح بدنه نمایانگر اصالت یک کارخانه صاحب سبک و پیشرو نیز می‌باشد، در این باب پورشه مثال خوبی است.
بیشتر مدل‌های پورشه از طرحی مشابه با یکدیگر برخوردار بوده و یا از یک شکل کلی بهره می‌برند و این قضیه هم در میان مدل‌های به اصطلاح شاسی‌کوتاه این کمپانی نمود بارزتری دارد.
و دراین‌بین، تنها امکانات، قابلیت‌ها و تغییرات جزئی است که آنان از یکدیگر متمایز می‌سازد.

این مسئله در مورد خودروهایی همانند فراری و لامبورگینی و رولزرویس و…. نیز مصداق دارد، مثلاً مدل اوراکان لامبورگینی از شباهت بی‌مانندی با مدل اونتادور برخوردار است و…

نوع پیشرانه، شاسی و سیستم انتقال قدرت

طبیعی است که نمی‌توان موتور اجاره خودرو یک خودروی اسپرتی را در درون یک خودروی کلاس مینی جای داد و از ایمنی محصول هم مطمئن شد،
این کار با آنکه امکان‌پذیر است و در اقصی نقاط دنیا و به‌کرات توسط متخصصان مراکز تیونینگ و یا حتی اشخاص عادی صورت می‌پذیرد،
اما در جای خود عواقبی همچون غیر قابل پیش‌بینی بودن و یا عدم امنیت و یا اعتماد را دربر دارد.
مسائل استاتیکی و یا دینامیکی یک خودروی کوچک با یک اتومبیل کلاس اسپرت تفاوت بسیاری دارد و روش‌های محاسباتی آنها نیز متفاوت است.
یک موتور هشت سیلندر و یا دوازده سیلندر پرحجم، به‌خودی‌خود این امر را به طراح یادآور می‌شود که بر روی چه اتاقی نصب شود.

در وهله اول، وزن بالاتر این دسته از پیشرانه‌ها نسبت به انواع عادی آن، طراح را ملزم می‌کند که بدنه‌ای طراحی کند که مرکز ثقل آن به زمین نزدیک‌تر باشد.
یعنی فاصله کف اتومبیل تا زمین کم باشد. و از سویی دیگر، به دلیل قدرت و دور زیاد این گونه از موتورها، لازم است که گیربکسی مناسب و درخور برای آن گزینش شود و همچنین سیستم ترمزی قوی‌تر و به همراه با انواع و اقسام بوسترها و ملحقات الکتریکی به آن اضافه گردد.
مثلاً دیسک‌های ترمز ابرخودرویی همانند بوگاتی ویرون از مواد فوق پیشرفته‌ای همچون سرامیک، کربن و تیتانیوم ساخته شده است؛
این دیسک‌ها قادرند تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما را تحمل نمایند درحالی‌که ترمز خودروهای سوپر اسپرت معمولی در دمای ۷۰۰ درجه از کار می‌افتند!
و ترمز خودروهای سواری معمولی هم در دماهای بسیار پایین‌تر، از حیز انتفاع خارج می‌شوند.

درعین‌حال، سیستم فنربندی و تعلیق نیز باید جوابگوی خودرو در حالات گوناگون سواری باشد و درنهایت کلمه، لازم است که اتاقی کشیده، کم ارتفاع و پهن برای چنین پیشرانه‌های پرحجمی طراحی گردد.
این امر را به‌وضوح می‌توان در طراحی خودروهایی همانند پورشه پانامرا، لامبورگینی اونتادور، انواع مازراتی ها و…… مشاهده نمود.
این را هم از یاد نبریم که امروزه با توجه به استفاده وسیعی که از سامانه‌های توربوشارژ و سوپرشارژ صورت می‌پذیرد نیاز به پیشرانه‌های بزرگ تا حد زیادی کاهش یافته است
ولی همان خودروهای مجهز به پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربوشارژ یا سوپرشارژ هم به ترمزهای قوی‌تر و تجهیزات ایمنی بالاتری نیاز دارند تا ریسک استفاده از آنها کاهش یابد.

قابلیت ساخت بدنه و یا همان اتاق خودرو

بدنه‌های با طراحی پیچیده مجبورند که از دستگاه‌های پیچیده و یا روش‌های پیچیده ساخت استفاده کنند،
فرض کنید جهت ساخت و شکل‌دهی یک درب از چند نوع پرس متفاوت استفاده می‌شود،
درب‌هایی وجود دارند که از یک مرحله پرس رد می‌شوند اما درعین‌حال دربی نیز وجود دارد که از چندین مرحله پرس رد شده و شکل نهایی را به خود می‌گیرد،
ملاحظه می‌کنید که همین امر چقدر در قیمت تمام شده یک قطعه تأثیرگذار است،

شاید از همین روست که خودروهایی با طرح‌های پیچیده و به اصطلاح فضایی همچون لامبورگینی و یا بوگاتی و….. از بهایی چنین بالایی برخوردارند،
زیرا هرکدام از خمیدگی‌ها و حفره‌هایی که در جای‌جای بدنه این گونه از خودروها وجود دارد نیاز به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جداگانه‌ای جهت برش، قالب، پرس و….. دارد که تهیه هرکدام از آنها میلیون‌ها دلار هزینه را بر دوش شرکت سازنده باقی می‌نهد.
شاید اکنون متوجه شوید که چرا اغلب خودروهای ارزان‌قیمت و کوچک طرح‌هایی بسیار ساده و یا معمولی دارند.
به‌طوری‌که ارزان بودن و یا گران بودن یک خودرو در بیشتر موارد از طرح ظاهری آن هویداست و اینکه چرا گاهی اوقات از زیر دست طراحان بسیار مشهور دنیا هم طراح‌هایی نه‌چندان جذاب و گاهی زشت! نیز خارج می‌شود.

رعایت اصول ایمنی خودرو و سرنشینان و عابران پیاده در طراحی

مسئله دیگری که بسیار مهم است قابلیت دفع ضربه در یک طرح است.
بدنه یک خودرو باید به گونه‌ای طراحی شود که انرژی حاصل از تصادفات را در خود جذب و حل نماید و از بازتاب و انعکاس آن در اتاقک سرنشینان جلوگیری کند.
به همین خاطر، بیشتر خودروهای امروزی از نقاط شکست در بدنه و به‌خصوص در ناحیه جلوی خود برخوردارند و کاپوت و گلگیرهای آنها در هنگام برخورد به‌صورت کنترل‌شده خرد و له‌شده و ضربات ناشی از برخورد را در خود هضم می‌نمایند،
البته این کار بسیار دقیق و ظریفی بوده و نیاز به هزاران ساعت محاسبه و تحقیق دارد و از هر سازنده‌ای هم ساخته نیست،
چه بسیار خودروهایی که در یک تصادف هم کاپوت آنها له می‌شود و هم اتاقک سرنشینانشان!

آئرودینامیک خودرو

موضوع دیگر، مقولات مربوط به ضریب آئرودینامیک بدنه و یا پسا در یک خودروست که در طراحی آن تأثیر بسزایی دارد.
ضریب آئرودینامیک کم بدنه، هم در میزان سرعت یک خودرو و هم در مصرف سوخت آن تأثیر شایان توجهی دارد و مضاف بر آن، این مقوله به میزان صدای باد در داخل یک کابین هم ارتباط وثیقی دارد.
و اکثر خودروهایی که از ضریب آئرودینامیک پایین‌تری بهره می‌برند، آوای ناشی از باد هم در داخل اتاق آنها کمتر به گوش می‌آید.
از همین روست که غالب خودروهای امروزی از کاپوت‌های شیب‌دار و صندوق‌های برآمده و یا گوه‌ای بهره‌مندند تا بدان وسیله از میزان مقاومت باد در مقابل حرکت سیال خودرو بکاهند و ضریب آئرودینامیک بهتری را برای آن به ارمغان آورند.

ملاحظه می‌کنید که طرح بدنه یک خودرو چقدر به عوامل متعدد و گوناگون بستگی دارد
و تا چه اندازه نیز باید تمامی فاکتورها و آیتم‌های انتخاب شده از هماهنگی و هارمونی با یکدیگر برخوردار باشند؛
انتخاب متناسب اجزاء با یکدیگر نه‌تنها موجب زیبایی یک طرح می‌شود بلکه استحکام آن را نیز به همراه دارد.

 


:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
آموزش گیتار ، آموزش موسیقی

سوالات متداول هنرآموزان آموزش گیتار

در این مقاله قصد داریم شما را با برخی سوالات که هنرآموزان آموزش گیتار معمولا با آن مواجه هستند آشنا کنیم.
این سوالات معمولا در مراجعه به آموزشگاه موسیقی مطرح میشود.
ما برخی از مهمترین این سوالات را که معمولا سوال مطرح اکثر مراجعه کنندگان است انتخاب کرده ایم.
در ادامه پاسخ های این سوالات را خواهید خواند.

۱-ایا سن یادگیری من تمام شده است؟

اگر بخواهیم یک پاسخ مختصر و مفید به این سوال بدهیم باید بگوییم خیر!!!
یکی دغدغه های علاقه مندان به موسیقی و شاید بتوان گفت بزرگترین آن ها این است که فکر میکنند برای آموزش گیتار دیر است!
برخلاف چیزی که مردم فکر میکنند انسان ها در همه سال های عمر خود دارای قدرت یادگیری هستند.
مهمترین عاملی که شما را ممتاز میکند پشتکار و علاقه ای است که به آموزش موسیقی دارید.

۲-از کجا در آموزشگاه موسیقی شروع کنم؟

ابتدا باید سبک مورد علاقه تان را انتخاب کنید و ببینید دوست دارید در چه زمینه ای آموزش ببینید.
اگر با سبک ها آشنایی ندارین یا نمیدانید از کجا شروع کنید میتوانید از مربی آموزشگاه موسیقی خود کمک بگیرید.

۴- آیا حتما باید گیتار کلاسیک داشته باشم؟

جواب این سوال خیر است!
اینکه شما چه گیتاری تهیه کنید بستگی به سبک انتخابی شما دارد.
اگر سبک کلاسیک و فلامنکو را دست دارید گیتار کلاسیک بخرید ولی در غیر اینصئرت الزامی به خرید گیتار کلاسیک نیست.
برای یادگیری گیتار الکتریک لازم نیست گیتار کلاسیک بخرید ! این ذهنیت های غلط همیشه در جامعه بوده و هست .

۴-برای استارت به چه تجهیزاتی احتیاج دارم؟

برای شروع مهم ترین تجهیزات طبیعتا گیتار است .
حال بعضی تجهیزات جانبی نیز هستند که در این راه شمارا کمک خواهند کرد .
مانند کیف مضراب تیونر پایه نت زیرپایی و … که قیمت تمامی این محصولات را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید. برای مشاهده کلیک کنید

۵-چقدر طول میکشه تا آموزش گیتار تمام شود؟

خب این سوال نیز بارها در مراجعات اول به آموزشگاه موسیقی شمال تهرانمطرح میشود.

پاسخ آن این است:
اگر بخواهید نواختن پیانو را یاد بگیرید چند ماه و اگر بخواهید یک نوازنده پیانو باشید تا پایان عمر!
مساله این است که انسان همواره در حال یادگیری است.
با آموزش موسیقی مانند یک وظیفه رفتار نکنید بلکه آن را یک کار لذت بخش ببینید.

۶-آیا باید برای شروع گیتار نوازی نت خوانی را بلد باشم؟

از زمانی که سیستم نت خوانی در تبلچر اختراع شده دیگر هیچ اجباری برای نت خوانی نیست.
اگر بخواهید این سیستم را فرا بگیرید بسیار عالی خواهد بود ولی هیچ اجباری در این جربان نیست.
پس فشار اضافی به خودتان وارد نکنید.

۷-ایا باید با ناخن هایم گیتار بزنم یا مضراب؟

این موضوع کاملا سلیقه ای هست.
بستگی به خودتان دارد که با کدام راحت هستید و باز هیچ اجباری در این گزینه وجود ندارد.

۸-چه فرقی بین گیتار اکوستیک و کلاسیک وجود دارد؟

فرق عمده این ۲ گیتار در جنس سیم ها و سایز بدنه است.
گیتار کلاسیک دارای سیمهای نایلون میباشد ولی گیتار اکوستیک دارای سیمهای استیل و البته بدنه بزرگتر.

۹-برای شروع گیتار الکتریک باید چه تجهیزاتی خریداری کنم؟

برای شروع گیتار الکتریک کافیست یک گیتار یک امپلی فایر و یک کابل داشته باشید.
این تجهیزات بسته به بودجه شما متغیر خواهند بود.

این ها سوالاتی بودند که به طور معمول در مراجعه به آموزشگاه گیتار پرسیده میشوند.



:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 دی 1397 | نظرات ()